CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday

Petua pilih ubi kayu yang cantik

"Tolong pilih yang cantik ya cik..."

Senang citer, mintak tolong bro yang jual ubi tu je yang tolong pilihkan.  Harap nak pilih sendiri, risau pulak takut kena yang masuk angin.

"Ok ke, takde masuk angin ke?", papa tumpang sekaki bertanya.

"Oh ok ni, sume cantik... ubi baru sume...", balas bro ubi kayu.  "Nak tau ubi kayu tu elok tidak, tengok kulit dia,,, jangan pilih yang licin tapi pilih yang berkerak macam ni". tambah bro ubi kayu sambil menunjukkan contoh ubi kayu yang gerenti baik punya.


Orite le kalu camtu, alhamdulillah dapat ilmu baru pasal ubi kayu kat depan pasar pagi tadi... alhamdulillah, berguna dan praktikal buat diriku bila nanti lepas2 ni nak beli ubi kayu..... :))



ubikayu yang dah sedia untuk direbus.... 
mmmm...kenyang petang tadi ramai2 pakat
makan ubi kayu rebus 
cicah kelapa yang digaul gula... :)


2 comments:

Lynn Nasir said...

oh..kulit menggerutu lg elok..kan best kalau manusia pun mcm tu, hehe! taklah berebut nk licinkan kulit aje :p

cicah ikan masin pun sodap! ^^

fzi said...

Lynn...
haha... ubikayu boleh kita jadikan perumpamaan untuk kita sebagai manusia.. walau penampilan kurang menyerlah tapi terselit sifat dan budi-pekerti yang tinggi...hehe

Betul tu, sedap gak ubi kayu rebus makan ngan ikan masin... :)

Labels

jom singgah ke

  • Asam Pedas Daging - Alhamdulillah...kemarin masak menu sedap sikit untuk makan tengahari. Simple je tapi alhamdulillah sedap. Daging kurban ada lagi tu...teringat en suami a...
  • Orkid Eidul Adha - Alhamdulillah ada dua spesis orkid yang kembang di hari raya Eidul Adha. Satu dari jenis cattleya satu lagi spesis hutan yang beli dari orang asli kat jala...
  • Sunnah pada Hari Jumaat - Assalamualaikum wbt... di hari Jumaat yang mulia... Bila teringat hari ini hari Jumaat, terus jadi teringat pagi2 lagi untuk ingatkan suami, orang yang pa...