CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday

Air Tebu

Semalam bukak2 peti, nampak ada sebungkus je lagi air tebu tinggal....

Air tebu yang papa mesin dua minggu lepas tu dapat satu tong water cooler yang besar. Ada extra dua plastik lagi yang siap dibungkus oleh pakcik tukang mesin tebu. Banyak dapat.... Saya pun macam biasa lah, lebih letak dalam jug untuk kami ulang2 minum, cepat2 masukkan air tebu dalam plastik tebal yang kemudiannya diikat kuat untuk di bekukan dalam freezer. Takleh bertangguh simpan dalam freezer, kalu terlambat sikit, dikhuatiri masam jadinya air tebu tu.

Alhamdulillah tahan untuk stok dua minggu air tebu yang dimesin kali ni... :)

Papa pegi upah mesin tebu kat tempat biasa di BS 3. Bawak abang ngan kengkawan abang iaitu Zaki dan Kenet sekali pegi mesin tebu. Diaorang ikut abang balik bercuti 3 hari di rumah kami. Sume nampak puas minum air tebu fresh dari kebun papa nih....alhamdulillah....heheh

Belek2 dalam file shared picture, ada gambar diaorang2 ni sume tengah duk gotong-royong bersihkan tebu sebelum nak gi upah mesin.... :))

6 comments:

sot said...

Air tebu 'batang kuning' ni memang manis betul. Kalau nak minum tu kena masuk ais dan tambah air kosong sikit. Sekali mesin dalam 10 batang tebu macam tu, memang berbaloi. Upahnya RM5. Saya dok congak air tebu yg dapat kalau di beli ade lah dlm RM30 nilainya. Kali ni sempat bagi jiran satu plastik besar, gembira mereka sekeluarga. Kesimpulan nye berbudi lah pada tanah dgn menanam serumpun tebu. Pucuk nya boleh di kitar semula, iaitu dgn mencacaknya ke tanah, insyaAllah tumbuh menjadi serumpun.

en_me said...

sodapnyerrr..

fzi said...

pa..
memang tersangat manis. Teringat time bagi kat Hani sebelah umah dulu, 5 minit pastu terus ani kirim sms '...manisnyerr air tebu....'

fzi said...

en me...
hehe...alhamdulillah en me...
Dapat la merasa air tebu fresh yang papa diaorang tanam sendiri...
tanam le sama en me, memang berbaloi tanam tebu. :)

refah00 said...

Fuh kena air tebu.

fzi said...

refah00...
timaksih singgah tengok air tebu...
Jemput singgah lagi... :)

Labels