CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday

Pisang Emas lagi


"Mama, pisang dah tumbang...", itu le ayat kedua papa selepas bagi salam semasa saya membuka pintu dapur malam tadi. Papa yang baru balik dari surau cepat2 saya minta pegi ambik je pisang setandan yang dah tergolek tu. Bukan apa, takut ada dog dog liar yang berkeliaran di malam hari, tersesat ke arah pohon pisang emas tu... nauzubillah...

Papa pun tanpa berlengah terus je pegi potong pisang setandan tu langsung tebang terus pokok pisang tu. Letak tepi jalan dulu batang yang ditebang, tunggu weekend nanti baru angkut dengan kereta sorong buang kat kaki bukit sana...

Alhamdulillah, nanti masak boleh le lagi buat cekodok pisang nih. Tak pun kek pisang...mmmm sedap...dah lama tak makan. Kalau harap nak makan saja, tak berapa jalan sebab semua macam kurang gemar makan saja pisang emas ni. Kalu Pisang Berangan lain la, memang semua tak tolak... :)

13 comments:

c-idah said...

pisang nie idah suka makan camtu jek..
sedapnyeeeee...

fzi said...

memang betul tu idah...rasa lemak2 manis kan...

Tapi pisang kali ni tak gemok sangat, pokoknya tumbang sebelum buahnya betul2 matang... tandan yang baru-baru ni gemokkk sangat.. :)

Sofia said...

Saya suke makan kerepek pisang... Suke mkn sambil minum air cincau :)

fzi said...

Sofia...mmmm...sedap tuh kerepek pisang emas...
Anak makcik no.2 pun suka sesangat air cincau... kalu minum kat kantin sekolah, kalu ada memana kengkawan yang mintak, dia kasi air je, cincau takleh ambik... :)

cikgu said...

pisang emas dibawa belayar...hehehe
susah betul nk cari pisang emas kat pasar...kalo wat kek pisang ngan pisang emas sedap kan...cantik plak tu...akak buat la..hehe

fzi said...

Hi cikgu...

Itu laa... teringin pulak nak makan kek pisang tu.. akak dapat resepi kalu nak sedap lagi kek pisang emas tu masuk yogurt sikit.. kalu jadi guna resepi ni nnt akak publish dalam Menu...hehe

Cikgu kalu duk dekat2 boleh akak ulur 2 sikat pisang emas tu.. :)

Nur Hana Humaira said...

seronoknya tgk..macam2 tanaman ada kat kawasan rumah

Sofia said...

Ya... betul tu... cincau ni sedap tau kak fzi... Suka sangat... Hehehe..

fzi said...

Nur Hana Humaira...
Alhamdulillah kawasan rumah akak sederhana je, dapatlah tanam sikit2 pokok2 buah yang biasa2 tu macam rambutan, betik dan pisang..
Tq k singgah laman akak...



Sofia,
bulan posa ni mesti banyak bekalan cincau kat umah kan... hehe

noorlara said...

Bkepada tanah mesti tak rugi, buah pisang banyak gunanya, direbus gaul dengan kelapa parut tanpa kulit ari dan gula melaka, hamboi sedapnye!

fzi said...

betul tu noor...tak rugi berbudi pada tanah... boleh makan hasilnya takde la sume nak kena beli.... :)

Akak tak penah try lagi buat pisang gaul dengan kelapa tuh..boley cuba one day..

c-idah said...

dh dtg nie....

ngah makan buah ape tuuu..
nk sikit!..

fzi said...

buah-buah lain takde sekarang ni idah...rambutan kecik agi, longan pun sama... pisang ngan betik je lah penglipur-lara....hehe

Labels

jom singgah ke