CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday

Hasil tuaian di pagi hari



"Ohhh... gemoknya serai papa ni! Pastinya berkat di taruk baja bakar le ni...hehe", hati kecik dah berbisik pagi2 masa tengah kerat serai papa tadi.

Alhamdulillah pagi ni semasa keluar tengok2 pokok di laman, mula-mula terpandang bunga kantan yang dah terlebih kembang tiga empat kuntum. Masih muda lagi tapi dah mula kembang kuntumannya. Ohh tak boleh jadi nih, kalau tak ambik ni.. "
ssajjo jah nanti"*kata okhe kelate..... dah tak boleh makan, keras. So cepat2 ambil cutter, kerat.

Ting!!

Lantas timbul idea, terus senyum sendiri.... dah tau dah nak masak apa untuk menu berbuka nanti... heheh... sudah semestinya... Nasik Kerabu....
:)

Kemudian teruskan misi potong hasil tanaman yang lain seperti serai yang gemok tu, daun kesum dan cili besar yang masih hijau untuk projek nasi kerabu. Lain2 bahan dah ada beli macam timun batang, kacang panjang dan limau nipis. K, InsyaAllah jadik nasi kerabu nanti... :))

8 comments:

::::LAdY FAFA:::: said...

gemok tol serai...uish!

sot said...

Tanaman serai ni saya perhatikan kalau first batch memang subur dan besar2 (saiznya nak sama besar dengan bunga kantan sebelah tu). Mungkin zat tanah cukup ditambah pulak dengan baja bakar. Anyway bagi saya serailah tanaman paling senang ditanam dalam dunia. dari serumpun serai boleh dikembangkan jadi 100 rumpun kalau ada kawasan. Dan saya istiharkan diri saya seorang penanam serai sejak tahun 1998 semasa tinggal di LB.

Nur Hana Humaira said...

berbudi pada tanah seronok benar dapat hasilnya. tak payahlah nak beli daun kari pun pegi tesco hehhe

fzi said...

Tu la kak..mama tengok pun serai tu gemok lain macam...hehe



papa memang petani moden... :)



Ibu Humaira...tq... memang seronok tanam2 ni...time dapat hasilnya lagi la seronok...hehe
kat umah akak pokok kari nya tak besar sangat...tu yang sayang.. bila nak mengari ambik setangkai je.. :)

c-idah said...

senanglah raya nie...
xyah beli serai..

fzi said...

betul sangat tu idah... nak wat kuah nasi impit ke, rendang ke...senang gi kerat serai kat depan jeh...hehe

Faarihin said...

memula tengok pic first tu igtkan jagung.. upeny2 serai.. huhuhu.. gemok2 yer.. kasik baja ape.. (^__^)

fzi said...

Tu la pasal Faarihin... saiz dia kecik sikit je dari bunga kantan...
alhamdulillah jadi gemok dengan bantuan baja bakar...
Thx :)

Labels