CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday

Pokok pisang emas tumbang



"Mama, pokok pisang kita kat depan tumbang", jerit Shilah dari luar pagar.

"Hah?, Ya Allah....", saya yang sedang duk berbual ngan kakak di kerusi laman terus keluar meninjau. Abang yang tengah berbasikal pun cepat2 dtg jengah sama.

"Eh, kesiannya...padahal papa dah ikat hari tu...siap tungkat dengan kayu lagi...", keluh saya pada anak2.


Harap2 pisang emas yang duk tergolek setandan tu dah cukup matang. Kalau tengok dari pokoknya yang tumbang tu, batangnya nampak dah hampir reput. Kiranya dah matang la tu kot. Tengok camane, kalau rajin saya ajak le anak-anak buat kerepek pisang je pisang-pisang tu.


2 comments:

pisang emas said...

Kalau tumbang tu maknanya dah cukup tua. Besok lusa kuning la tu. Anyway patah tumbuh hilang berganti, nampaknya ada sepokok lagi tu pun berbuah, nampak sehari dua lagi cukup umur dan boleh di tuai. rajin pulak pisang emas ni berbuah ye.

fzi said...

Pagi tadi intai2 rupanya dah kuning pun... nnt publish gambarnya...tungguuuuu.. :)

Labels

jom singgah ke

  • Baja Orkid - Assalamualaikum Alhamdulillah dah selamat membaja mana2 orkid yang masih ada tu...hehe Tukar baja kali ni. Kalau dulu duk guna baja buangan kelawar dan baj...
  • Cupcake Pisang Terbaik - Assalamualaikum. Alhamdulillah hari ni membaking lagi. Buat cupcake pisang yang sentiasa di hati...ha ha ha... Sentiasa di hati tu sebab sedap sangat rasa ...
  • Sunnah pada Hari Jumaat - Assalamualaikum wbt... di hari Jumaat yang mulia... Bila teringat hari ini hari Jumaat, terus jadi teringat pagi2 lagi untuk ingatkan suami, orang yang pa...