CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday

Cekur Merah


Dah lama pokok ni ada kat laman. Tapi saya tak pernah tahu yang rupa2nya ia adalah sejenis cekur. Selama ini saya ingat ianya tak lebih dari sejenis pokok hiasan yang keluarkan bunga kaler purple yang cantik.

Namanya Cekur Merah dan termasuk dalam famili Zingiberaceae. Ohh takde la nak sebut nama famili dia tu kalu ada memember tanya, pakai sebut cekur merah je la... hehe


Jom tengok fakta mengenainya:

"Isi cekur merah boleh dibuat ubat untuk merawat penyakit kencing manis, darah tinggi dan penyakit kulit. Caranya adalah dengan mengambil isi cekur merah yang segar sebesar jari manis dan sepanjang 0.5 cm lalu dibersihkan dan dimakan. Selain berkhasiat ubatan, cekur merah ditanam sebagai pokok hiasan. Isinya boleh digunakan dalam masakan."

sumber dari buku: Tanaman Berkhasiat Ubatan

Labels

jom singgah ke

  • Kek Puding Karamel - Buat kek Puding karamel... kek ni dah lama nak terai buat tapi tak terbuat-buat, terus lupa sampai la teringat balik nak buat bila tengok banyak kek karam...
  • Cantiknya Orkid... - Orkid yang bersaiz kecil, kaler merah orengie yang ceria cantik..tapi tak tau nama.. Dah banyak membiak, tak kurang gak yang mengering sendiri sebab lama ...
  • Sunnah pada Hari Jumaat - Assalamualaikum wbt... di hari Jumaat yang mulia... Bila teringat hari ini hari Jumaat, terus jadi teringat pagi2 lagi untuk ingatkan suami, orang yang pa...