CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday

Cekur Merah


Dah lama pokok ni ada kat laman. Tapi saya tak pernah tahu yang rupa2nya ia adalah sejenis cekur. Selama ini saya ingat ianya tak lebih dari sejenis pokok hiasan yang keluarkan bunga kaler purple yang cantik.

Namanya Cekur Merah dan termasuk dalam famili Zingiberaceae. Ohh takde la nak sebut nama famili dia tu kalu ada memember tanya, pakai sebut cekur merah je la... hehe


Jom tengok fakta mengenainya:

"Isi cekur merah boleh dibuat ubat untuk merawat penyakit kencing manis, darah tinggi dan penyakit kulit. Caranya adalah dengan mengambil isi cekur merah yang segar sebesar jari manis dan sepanjang 0.5 cm lalu dibersihkan dan dimakan. Selain berkhasiat ubatan, cekur merah ditanam sebagai pokok hiasan. Isinya boleh digunakan dalam masakan."

sumber dari buku: Tanaman Berkhasiat Ubatan

2 comments:

Lynn Nasir said...

salam kak,

katne akak dpt benihnye ye? kalau saya nak beli benih dr akak boleh ke? pakai pos. hehe! kalau boleh la..

fzi said...

Wsalam Lynn...
Cekur merah tu dulu member yang kasi...
Lynn, kalu okid akak rasa no hal nak post, kalu pokok camni dikhuatiri KO nnt...hihi

Labels

jom singgah ke