CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday

Pokok Kari



"Gemoknya pokok kari ko ni..... "

Teringat kata2 Mona waktu datang ke rumah, raya tempohari. Masa tu, mona and the gang sempat jengah tengok pokok2 kat taman dapur saya sebelum bertolak balik ke kuala kubu bharu. Satu keta dah gerak duluan, tinggallah mona, muna kecik dan ani ambik masa jap tengok2 pokok.

"Baja apa yang ko taruk....?"

"Alaaa..... kita simbah ngan air beras je....kadang ngan air yang basuh2 ikan tu....", balas saya pada pertanyaan mona.

Gitulah sedutan dialog kitaorang pasal pokok kari ni. Akceli pokoknya tak tinggi mana pun tapi alhamdulillah nampak gemok....hihi

Kuat bau daunnya.....wangiiiii......Sekali2 je saya petik... bila tiba time nak buat kari ikan, baru ambik setangkai dua. Pastu kadang petik pucuknya buat tambah2 makan dengan ulam2 lain. Sedap dibuat ulam, pucuk nya tuh.

Mengimbas kata2 seorang kawan satu masa dulu, "......
elok jika kita selalu dapat amal memakan pucuk kari ni....... ada khasiatnya...."


Labels

jom singgah ke

  • Kek Puding Karamel - Buat kek Puding karamel... kek ni dah lama nak terai buat tapi tak terbuat-buat, terus lupa sampai la teringat balik nak buat bila tengok banyak kek karam...
  • Cantiknya Orkid... - Orkid yang bersaiz kecil, kaler merah orengie yang ceria cantik..tapi tak tau nama.. Dah banyak membiak, tak kurang gak yang mengering sendiri sebab lama ...
  • Sunnah pada Hari Jumaat - Assalamualaikum wbt... di hari Jumaat yang mulia... Bila teringat hari ini hari Jumaat, terus jadi teringat pagi2 lagi untuk ingatkan suami, orang yang pa...