CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday

Asam Batu


Kalau tak silap lah, kata kawan2 pokok ni orang bagi gelaran Asam Batu atau dikenali juga dengan nama 'Begonia'......betul la tu kot... :)

Tinggal satu spesis ni je...hari tu ada 2 jenis asam batu ni....Satu tu yang Pak Nor sebelah rumah kasi....tapi sayang pokok yang tu, umur tak panjang.... pupus macam tu je.... dulu hidup subur dan banyak membiak dalam dua tiga pasu. Alhamdulillah, dah dapat panjang2kan pula sedekahnya pada kawan2 yang lain. Tapi disebabkan tak terjaga, pokok tu lama2 pupus macam tu je....

Maka tinggallah asam batu yang ni satu je..... satu2nya hadiah dan kenangan dari Kak Siah Pak Nik yang kasi beberapa tahun dulu. Selama hari ni saya tak perasan yang ianya masih ada lagi. Duduk-letaknya agak tersorok di celah-celahan pokok di tepi pagar berhampiran pergola. Semasa saya kemaskan sikit bahagian tersebut *yang jadi hampir semak* tempohari, nampak lah asam batu ni... ibarat melukut di tepi gantang la pulak.... duduk terpinggir je dalam rimbunan pokok2 lain tu....ishk

Jadi saya pun terus korek keluar perlahan2 dan masukkan ia dalam pasu yang sederhana besar. Lepas dua tiga minggu, nampak dah makin naik dan kelihatan subur pulak.....mmmm.....cantikkk sangat...tq buat Kak Siah yang kasi hari tu.... :)


Labels

jom singgah ke

  • Puding Telor aka Puding Gula Hangus - Resepi sejak zaman sekolah... pernah terai buat guna susu sejat tapi rasa lagi sedap rasa puding pakai resepi yang lama tu. Puding Telor aka Puding Gula H...
  • Cantiknya Orkid... - Orkid yang bersaiz kecil, kaler merah orengie yang ceria cantik..tapi tak tau nama.. Dah banyak membiak, tak kurang gak yang mengering sendiri sebab lama ...
  • Sunnah pada Hari Jumaat - Assalamualaikum wbt... di hari Jumaat yang mulia... Bila teringat hari ini hari Jumaat, terus jadi teringat pagi2 lagi untuk ingatkan suami, orang yang pa...