CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday

Asam Batu


Kalau tak silap lah, kata kawan2 pokok ni orang bagi gelaran Asam Batu atau dikenali juga dengan nama 'Begonia'......betul la tu kot... :)

Tinggal satu spesis ni je...hari tu ada 2 jenis asam batu ni....Satu tu yang Pak Nor sebelah rumah kasi....tapi sayang pokok yang tu, umur tak panjang.... pupus macam tu je.... dulu hidup subur dan banyak membiak dalam dua tiga pasu. Alhamdulillah, dah dapat panjang2kan pula sedekahnya pada kawan2 yang lain. Tapi disebabkan tak terjaga, pokok tu lama2 pupus macam tu je....

Maka tinggallah asam batu yang ni satu je..... satu2nya hadiah dan kenangan dari Kak Siah Pak Nik yang kasi beberapa tahun dulu. Selama hari ni saya tak perasan yang ianya masih ada lagi. Duduk-letaknya agak tersorok di celah-celahan pokok di tepi pagar berhampiran pergola. Semasa saya kemaskan sikit bahagian tersebut *yang jadi hampir semak* tempohari, nampak lah asam batu ni... ibarat melukut di tepi gantang la pulak.... duduk terpinggir je dalam rimbunan pokok2 lain tu....ishk

Jadi saya pun terus korek keluar perlahan2 dan masukkan ia dalam pasu yang sederhana besar. Lepas dua tiga minggu, nampak dah makin naik dan kelihatan subur pulak.....mmmm.....cantikkk sangat...tq buat Kak Siah yang kasi hari tu.... :)


10 comments:

sot said...

Kena siram air ikan atau air beras sekali seminggu baru subur.

fzi said...

betul tu pa... :))

cikgu said...

salam..akak..lama x join sini..maklum la bz skit ujung2 tahun ni...akak masih lagi dengan tanam tanaman hiasan tu ek...teruskan usaha akak tu...huhuhu...

c-idah said...

cantik pokok tu...
susah nak jaga kan...

fzi said...

Wsalam...
Hi cikgu....
ya lah lama cikgu tak singgah sini... harap cikgu ok dan sihat selalu even bizi ngan keje2 kat sekolah... :)

Biasa la cikgu, akak stil duk bela mana2 pokok yang ada ni...membeli yang baru tidak la...kadang sayang pula bila ada yang mati camtu je sebab tak diberi perhatian...
Tq ya cikgu, jemput datang lagi :))

fzi said...

idah...
Memang cantik rupanya asam batu ni.... akak selama ari ni tak perasan pun tumbuhan ni cantik bangat...heheh
Belum tahu sebenarnya cara yang betul yang jaga asam batu nih. Kena google tengok camne. Le ni hati2 siram, taknak terlebih air taknak terkurang...hehe
Thx idah..

Mak Su said...

buat ubatan boleh ker tu pokok tu?

fzi said...

Ishk...yang tu tak tau la pulak maksu...tak berani nak cakap..sebab sesetengah pokok2 hiasan ni beracun...wallahu'alam :D

Kamsiah said...

ooo ni ke rupanya asam batu..ada kawan dok citer ..dia kata cantik...kat nurseri ada la sesekali jumpa pokok ni tp tak tau lak namanya...

fzi said...

Kamsiah...
Ohh kamsiah pun ada nampak kat nursery ya, memang banyak dijual, macam2 kaler lagi daunnya...cantik sume..

Akak pun baru tau namanya dan baru belajar2 menghargai tumbuhan ni...kesian, selama ni tak perasan sangat dia duk tumbuh sendiri kat tepi2 pagar tu...
Cantik pulak bila dah masuk pasu nih...kaler dia pulak plum2 gitu...very nice...

Labels

jom singgah ke

  • Asam Pedas Daging - Alhamdulillah...kemarin masak menu sedap sikit untuk makan tengahari. Simple je tapi alhamdulillah sedap. Daging kurban ada lagi tu...teringat en suami a...
  • Orkid Eidul Adha - Alhamdulillah ada dua spesis orkid yang kembang di hari raya Eidul Adha. Satu dari jenis cattleya satu lagi spesis hutan yang beli dari orang asli kat jala...
  • Sunnah pada Hari Jumaat - Assalamualaikum wbt... di hari Jumaat yang mulia... Bila teringat hari ini hari Jumaat, terus jadi teringat pagi2 lagi untuk ingatkan suami, orang yang pa...