CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday

Daun Selom


Emp... ini pasal ulam lagi. Bersemangat cerita pasal ulam sebab malam tadi rasa segar dan bertenaga selepas minum jus kegemaran... air pegaga. Rasa sakit-sakit badan dan sengal-sengal tulang beransur-ansur hilang lepas minum segelas air pegaga yang fresh dan sedap. Mai secawe.... :)

Ok cerita pasal daun selom ni, nampak gayanya pemberian keratan dari Ani hari tu tambah subur. Al-maklum le hari2 dapat suppliment air basuhan beras dari saya. Ya lah yang mana2 dekat dengan pintu dapur tu, itulah yang paling banyak dapat kredit.

Sebelum tanam daun selom hari tu, saya selalu tertukar2 antara daun selom dengan ulam Raja. Tak tau nak bezakan yang mana daun selom yang mana ulam raja. Tapi bila dah tanam memang ketara benar perbezaannya. Daun selom just simply boleh ditanam dari keratan batang dan statusnya dapat menjalar sedangkan ulam raja berdiri tegak sendirian berhad. Ia pula mesti di tanam dari biji benih atau anak pokok.

Banyak vitamin yang terkandung dalam daun selom iaitu vitamin A, B, C dan mineral. Ia boleh di makan mentah sebagai ulam atau dimasukkan sebagai campuran lauk seperti dibuat kerabu, campuran nasi ulam atau nasi kerabu, dimakan dengan laksa, sebagai perisa dalam sup dll. Orang kata kalau sesak2 takde daun saderi kat rumah, boleh la digantikan dengan daun selom.

Saya mendapat info bermanafaat di mana air rebusan selom jika diminum boleh dijadikan penawar demam panas, selsema, susah buang air kecil dan jika ada masalah kencing bercampur darah.

Wah! Bagus daun selom ini kalau diamalkan memakannya. Jom cari dan tanam sendiri kat rumah. InsyaAllah jika tanam sendiri, kemungkinan nak kena keracunan dari sebab semburan baja2 kimia dan racun serangga dapat dielakkan.

Labels

jom singgah ke

  • Kek Puding Karamel - Buat kek Puding karamel... kek ni dah lama nak terai buat tapi tak terbuat-buat, terus lupa sampai la teringat balik nak buat bila tengok banyak kek karam...
  • Cantiknya Orkid... - Orkid yang bersaiz kecil, kaler merah orengie yang ceria cantik..tapi tak tau nama.. Dah banyak membiak, tak kurang gak yang mengering sendiri sebab lama ...
  • Sunnah pada Hari Jumaat - Assalamualaikum wbt... di hari Jumaat yang mulia... Bila teringat hari ini hari Jumaat, terus jadi teringat pagi2 lagi untuk ingatkan suami, orang yang pa...