CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday

Pokok bunga free


Semasa keluar menyiram tanaman pagi tadi, terpandang pokok bunga kat tepi peti surat tu kembang 2 kuntum. Mmmm... kena ambik gambar ni.... Selalu tu bila kembang asyik lupa je nak rakamkan gambarnya.

Ingat lagi pokok ni dulu asalnya saya ambil masa duk lepak2 kat bawah pergola di Taman Bunga Raya di Lake Garden KL. Masa tu tengah kepenatan lepas ronda2 2 in one iaitu Taman Bunga Raya + Taman Orkid. Senang ke sana ke mari sebab kedudukan kedua-dua taman bersebelahan antara satu sama lain.

Saya duk di bangku panjang di bawah pergola sementara tunggu suami dan anak2 pergi tengok lukisan kat dalam bilik pameran kat taman berkenaan. Jadi sambil baca paper sesekali menoleh pada 2 orang tukang kebun kat situ yang sedang trim pokok2 hiasan di tepi2 laluan pergola. Seorang trim pokok manakala seorang lagi duk cabut2 anak2 pokok yang tumbuh liar merata2.

Banyak le yang nampaknya akan dibuang dari kerja2 maintanance tu. "Tak boleh jadi ni...", saya mula berkira-kira satu strategi...hehe.. Setelah berbasa-basi sedikit sebanyak, saya pun ringankan mulut bertanya tentang pokok2 yang rasanya akan di buang itu. Tepat jangkaan saya. Memang semua tu akan dibuang. Ehh...sayangnya.... Saya pun apalagi...minta izin lah untuk ambil 4 @ 5 pokok tumbuhan tersebut untuk dibawa balik, tanam. Yang seronoknya mereka dengan senang hati cepat2 tolong pilih2kan pokok yang agak cantik dan terus datang unjukkan pada saya. "Ohh tima kasih auntie....banyak sangat ni.... saya nak sikit je", kata saya pada kedua-dua mereka. "Tappe, tappe,,, aci bawak balik kasi tanam", kata salah sorang dari mereka bersungguh2.

"Waaa.... mama dah dapat dahhh.......", jerit anak2 saya yang kebetulan masa tu baru turun dari tangga bilik pameran lukisan. Hehehe.... biasa la tu, mama kan terer....


4 comments:

sot said...

ya betul rezki jgn di tolak!

cikgu said...

Cantik & unik bunga ni..x penah tgk sblm ni.

fzi said...

Memang cantik bunganya cikgu. Akak ada nampak hari tu dekat nurseri Sg Buloh, satu polybag kecik je diaorang jual RM8... thx cikgu

Anonymous said...

ni ooxygen plant elok untuk indoor..

Labels

jom singgah ke