CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday

Daun Lidah Buaya


Tumbuhan ini asalnya terdiri dari beberapa batang saja, tapi kini dah membiak jadi beberapa rumpun pula. Ianya senang hidup, jadi baik saya mahupun suami kurang lah beri perhatian terhadap pokoknya... jarang benar pokoknya dibajakan maupun digembur. Hanya siram gitu-gitu je.

Namun alhamdulillah, tumbuhan yang juga disebut aloe-vera ini tetap hidup subur walaupun tak adalah gemuk daun-daunnya. Walaupun tidak diberi perhatian, namun saya amat menghargai kehadirannya. Ia banyak gunanya dalam rawatan kesihatan dan kecantikan kami sekeluarga.

Kalau tiba time rajin tu, saya akan potong 2, 3 batang daunnya, kupas kulit, basuh bersih2 kemudian diblend kan untuk dapatkan gel nya. Kalau bukan saya, Shilah lah yang suka buat benda-benda ni. Anak saya yang paling kecil ini suka gunakan bahan2 semulajadi untuk rawat kecantikan. Selain dari aloe-vera beliau selalu saya lihat menempekkan bedak sejuk campur kunyit hidup kat muka. Air pegaga yang saya selalu mesin pun, hanya Shilah je yang suka. Abang boleh le, minum le jugak kalau di serve. Sedangkan kakak langsung tak mahu air pegaga...hehehe

Berbalik pada daun lidah buaya ini, rasanya ramai yang tahu ia boleh melebatkan rambut, merawat luka dan kudis dan menyejukkan badan. Di samping itu saya dengar ia juga boleh merawat buah pinggang yang lemah dan juga jika ada ulser perut.

Kebetulan kak Asmah yang datang singgah ke rumah saya satu hari tu ada gitau aloe vera ni sedap dijadikan minuman. Jusnya boleh sejukkan badan. Kata kak Asmah, caranya selepas dikupas kulit dan dibersihkan isi aloe-vera tersebut dipotong kiub/dadu kemudian dimasak dengan dicampur air berserta gula/gula batu dan daun pandan. Macam nak buat air sirap le. Sedap minum lebih2 lagi dalam keadaan cuaca yang panas sekarang ini. Tapi saya sendiri belum lah lagi cuba buat jusnya.... InsyaAllah akan dicuba.


Kami pula setakat ini selalu gunakan gel nya semata2 hanya untuk dilumurkan pada wajah dan rambut sahaja. Orang kata kalau lumur di wajah akan menipiskan parut2 jerawat jika ada. Dan rambut pula jadi makin lebat kalau selalu dilumurkan gelnya di kepala. Selepas dilumur biarkan untuk beberapa ketika sehingga kering baru dibasuh bersih-bersih. Rasa ok dan berkesan bila praktikkan cara ini sejak dulu... Rambut anak2 jadi makin sihat dan nampak cantik sekali, alhamdulillah.


3 comments:

amir acap said...

wah....xyah bli shampoo la pasni ek..hehehe

sot said...

alang2 menyeluk pekasam
rajin2 lah guna daun lidah buaya

fzi said...

Shampoo tu kena pakai le juga bang...aloe-vera ni untuk lebatkan rambut je kalau tak silap mama. Lagi pun takde bau, so nak wangi rambut kena gak pakai shampoo tu...hehe


Mmm... k weekend ni mama blend lagi aloe-vera ni then R & R(rehat dan rawat) rambut seisi keluarga...hehe

Labels

jom singgah ke

  • Bengkang Jagung Sukat Cawan - Assalamualaikum Hari ini duk sibuk buat Kueh Bengkang Jagung. Bukan buat sikit2 ni, ni buat macam untuk kenduri pulak..he he.. Kueh bawah lampu, lighting ...
  • Projek Sayang Balik Orkid - Assalamualaikum. Hi rakan blogger semua. Orkid masing2 okay? He he.... Orkid saya? Alhamdulillah ni baru nak start sayang balik orkid. Dah lama tinggal, l...
  • Sunnah pada Hari Jumaat - Assalamualaikum wbt... di hari Jumaat yang mulia... Bila teringat hari ini hari Jumaat, terus jadi teringat pagi2 lagi untuk ingatkan suami, orang yang pa...