CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday

Tanaman Hiasan di laman dapur

Selain dari bertanam ulam-ulaman di laman dapur, saya juga meletakkan beberapa pasu tanaman hiasan sebagai penyeri. Anak-anak sering duduk membaca buku cerita/komik atas buaian di luar pintu dapur ini. Jadi dengan adanya tanaman hiasan di ruang santai ini, terasa inviting lah sikit ianya buat anak2ku duduk melepak sambil teman saya masak.
Ada di antaranya ialah satu jenis keladi yang berbaldu daunnya. Warnanya pula hijau pekat dengan liang2 garisan yang berwarna putih di atasnya. Nampak kelas gitu. Selain itu ada pokok duit2 yang gah bergaya dan beberapa jenis paku-pakis. Pasu-pasu orkid pun turut sama menumpang bergantungan menambah seri. Bila di dongak ke atas pula, lapisan daun dari pokok anggur melatari bawah awning dapur yang jelas menambah redup suasana.
Cantik di mata turun ke hati. Pesona pokok2 tanaman hiasan ini menarik hati serta menimbulkan rasa kagum pada Allah yang Maha Menjadikan setiap sesuatu... Subahanallah...


7 comments:

ummufarhan said...

Salam ziarah, cantik kawasan rumah puan, suka tengok pokok2 hiasan. saya baru je berjinak2 untuk tanam pokok macam rumah puan. Harap2 impian tercapai.

fzi said...

Wsalam ummufarhan....
Timakasih sudi singgah di blog laman akak ni...ohh minat berkebun juga ya...elok lah tu... kalau ada pokok2 hiasan kat laman, InsyaAllah rumah kita akan turut nampak berseri-seri :))

sueibrahim said...

salam akak..
saya pun minat sangat berkebun.kalau turun berkebun rasa macam dunia ana yg punya..
sambil2 berkebun tu singgah la kt web saya.. insyaAllah bleh buat duit.

fzi said...

Wsalam sue...
Timakasih singgah tengok bunga kat laman akak ni... :)
InsyaAllah nnt akak singgah blog sue..

atiq said...

salam..
sy berminat nak tahu nama species tumbuhan yang berbunga oren tu..yg awk kate awk tk sempat catit name nye..merate sy cari..boleh tolong bantu? nanti post kan ke emel sy ni..
iqa_aj@yahoo.com
terime kaseh...

fzi said...

atiq...
Wsalam...
Info pasal pokok tu atiq boleh tengok dekat...

http://impiana-iman.blogspot.com/2010/04/katup-katup-bentuk-love.html

TQ

CS @ Mama AA's said...

salam kenal... sya pun minat tanam pokok, nnt jenguk la blog sya pula ye? tp tula masalahnye pokok2 hijau yg cantek2 ni x tahan cuace panas, tempat teduh limit sgt kat umah ni, wk2 ptg redup tp pagi ke tgh agak panas, jd ade pokok yg cepat layu... ade petua x? :)

Labels