CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday

Bunga Kantan


Di rumah kami, hanya saya saja yang menggemari 'bunga kantan'. So bila dah bunganya berlebih dan tidak termakan, dapat le saya potong dan bagi kat siapa2 yang kebetulan datang bertandang sebagai 'buah tangan'. Teramat sedap bila dicampur dengan masakan asam pedas ikan tenggiri.

Semasa ke pasar satu hari tu, sempat saya bertanya harga bunga kantan kat salah seorang penjual sayur. Rupa-rupanya harga di pasaran sekarang ni 70 sen satu...Fuh, mahal nya! Kalau macam tu, banyak juga le RM dapat saya jimatkan dalam bab sayur ni sebab selain dari bunga kantan kami juga ada tanam sendiri sedikit sebanyak sayur2 lain yang boleh dipetik semasa sesak-sesak... hehe..

Saya ada terbaca dari buku (Khasiat makanan dan ubatan 'Rempah Ratus') yang kami pinjam dari library awam Kuala Kubu Bharu minggu lepas, mengatakan bahawa ekstrak kantan bersifat antimikrob terhadap pelbagai mikroorganisma penyebab penyakit dan sitotoksik terhadap karsinoma serviks manusia, juga bersifat antibakteria dan antikulat(actually saya sendiri tak berapa faham beberapa istilah sains tu)... hehe... tapi bole le kita assume yang ianya baik untuk lawan penyakit.

Satu lagi berita baik! Rupa-rupanya ia juga berfungsi untuk merawat sakit telinga dan mewangikan bau badan!


0 comments:

Labels