CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday

Ulam Pegaga




Hari ini nak sebut pasal ulam pegaga yang saya tanam di sepanjang laman tepi rumah yang mengadap pintu dapur. Daun pegaga ini selalunya saya petik sekali dengan akar2nya sebelum dicuci bersih2 lalu kemudiannya diblend untuk mendapatkan jus-nya. Ia merupakan tonik kegemaran saya, suami dan salah seorang anak perempuan kami. Rasanya memang... ummp!! Di samping dapat menghilangkan dahaga, ia juga berfungsi sebagai supplement herba buat kami sekeluarga.

Selain dari dibuat jus minuman, ia juga sering melengkapkan hidangan makan tengahari/malam kami di mana ianya kami makan sebagai ulam yang sedap kalau dicicah dengan sambal belacan atau budu.

info(dari buku Khasiat Sayuran): Amalan kerap memakan pegaga boleh menjadikan diri awet muda dan tubuh badan tidak gemuk. Pada masa lampau ada gerai yang menjual jus pegaga sebagai tonik untuk menyihatkan badan dan mengurangkan panas badan.
Dimakan, dibuat jus minuman atau direbus untuk diminum sebagai penawar alahan, antikanser, menghentikan pendarahan dan menyembuhkan luka, melawaskan buang air kecil, meransang peredaran darah, merawat cirit-birit, merawat sakit keronkong, penawar kencing berdarah, penawar batu karang, penawar demam panas, penawar ulser, sebagai minuman tonik dan menurunkan tekanan darah tinggi.


0 comments:

Labels