CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday

Koleksi kaktus


Tu dia antara spesis kaktus yg ada dalam koleksi kami. Sekali pandang ianya utuh dan sasa. Dua kali pandang, cepat2 jauhkan jari takut jika terkena nanti memang bisa dan berduri he heh. Apa pun itulah keagungan ciptaan Allah. Dalam tumbuhan kaktus ini saja kalau kita rajin memerhati, ada ratusan malah ribuan spesis beraneka bentuk dan sifat. Lalu, "Kejadian yang manakah lagi yang hendak kau dustakan?"

2 comments:

erry said...

bestnye rase bile tgk laman kaktus awak. saya ade gak li kaktus. ms melawat cameron highland dulu, pg cactus farm, angkut le 12 pasu kecik2. tapi kan, ade sesetengahnye dh mati. mule2 dia, melepuh, lembik dan kemudian mengering.. innalillah... kenapa erkh? bg le tip2 penjagaan . tq

fzi said...

Yang jadi lembik tu mungkin terlebih air kot... macam yang akak punya kat rumah ni pun kalu terlebih air jadi macam tu jugak. Bukan semua subur, ada juga yang KO...hehe

Sekali sekala taruk baja cactus...InsyaAllah yang mana2 mengering tu aktif balik dan kembali nampak cantik. Kadang kena gembur2kan 'tanah jepun' tu, guna lidi cucuk2 kan sekeliling cactus then tanah jadi gembur dan ada pengaliran udara keluar masuk...

Timakasih k singgah sini.. jemput le datang lagi...;p

Labels

jom singgah ke

  • Baja Orkid - Assalamualaikum Alhamdulillah dah selamat membaja mana2 orkid yang masih ada tu...hehe Tukar baja kali ni. Kalau dulu duk guna baja buangan kelawar dan baj...
  • Cupcake Pisang Terbaik - Assalamualaikum. Alhamdulillah hari ni membaking lagi. Buat cupcake pisang yang sentiasa di hati...ha ha ha... Sentiasa di hati tu sebab sedap sangat rasa ...
  • Sunnah pada Hari Jumaat - Assalamualaikum wbt... di hari Jumaat yang mulia... Bila teringat hari ini hari Jumaat, terus jadi teringat pagi2 lagi untuk ingatkan suami, orang yang pa...