CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday

Nangka Madu


Assalamualaikum.
Selamat Hari Raya semua....

Alhamdulillah Nangka Madu yang tanam depan rumah menjadik!!

Buah nya tersangatlah besar dan sarat. Petik pagi tadi sebab bila dipicit-picit kulitnya, rasa cam dah tak keras dah. Jadi tak tunggu tuan dia balik ofis, pandai-pandai pegi kerat ambik sendiri... :)


Risau kalau tunggu lagi lama, dikhuatiri nanti terlebih masak atau akan terkena serangan ulat dsb... tu yang terus petik sebab rasa dah sampai masa dah...

Ambik masa sejam le jugak duk kupas isi nangka. Sebelum tu, siap2 lumurkan tangan dan pisau dengan minyak masak. Makanya kerja mengupas jadi mudah dan takdelah melekat2 getahnya kat tangan.

Alhamdulilillah... tak sangka isi buah yang sulung ini teramatlah sedap rasanya. Cukup sempurna dengan manisnya, saiz ulas pun sedang2, rangup dan pejal... tidak lembik.


Pokok nangka depan rumah tu, en suami dulu tanam pakai semai biji je... kami tawakkal je buahnya nanti camane. Tapi tup-tup bila berbuah, hasilnya amatlah mengejutkan.... alhamdulillah. Rasa saya mungkin sebab biji yang disemai hari tu betul2 matang, bukan semai biji ulas nangka yang muda.

Alhamdulillah syukur... memang amat berbaloi tanam Nangka Madu ...
:)


1 comments:

Malay-Kadazan girl said...

Wah terliur tengok, memang berbaloi tunggu tanam dari biji. Tahniah!

Labels

jom singgah ke